INSTAGRAM

Instagram

czytam pierwszy

Czytam i recenzuję na CzytamPierwszy.pl

wtorek, 3 kwietnia 2018

behawiorysta - mroczny thriller od Mroza

#czytelniczeigrzyska2018
#taniaksiążkapl
ETAP 4 27/30
Remigiusz Mróz - BEHAWIORYSTA



Uwielbiam Thrillery tyle, ze do tej pory oglądałam tylko filmy w tym gatunku, a po książkę w tym klimacie nigdy nie sięgnęłam. Ale czytelnicze igrzyska sprawiły, że postanowiłam sięgnąć po ten gatunek. Na pierwszy rzut poszła książka „behawiorysta”.
Dlaczego ta? Bo jestem psim behawiorystą wiec stwierdziłam, że fajny tytuł, z którym mam coś wspólnego.
Dylemat wagonika – Dawno temu interesowałam się psychologią i znałam ten termin. To wybór między złem a mniejszym złem – uratowanie jednej osoby kosztem innych.
Cyt „ stoisz przy zwrotnicy i widzisz, że rozpędzony wagonik pędzi na piątkę leżących na torach, związanych ludzi. Możesz w porę skierować go na inny tor, ale znajduje się tam inna osoba. Jaki wybór jest właściwy. Podjąć działanie i zabić człowieka, czy nie robić nic i pozwolić pięciu innym umrzeć. W pierwszym przypadku stajesz się mordercą, dopuszczasz swój współudział w całym procesie, a w drugim de facto ktoś inny nim jest, ten, kto związał te osoby. Są różne wersję – można zrzucić grubasa, który zatrzyma pociąg (dodanie winy, że to on związał 5 ludzi)”



„Zamachowiec zajmuje przedszkole, grożąc, że zabije wychowawców i dzieci. Policja jest bezsilna, a mężczyzna nie przedstawia żadnych żądań. Nikt nie wie, dlaczego wziął zakładników, ani co zamierza osiągnąć. Sytuację komplikuje fakt, że transmisja na żywo z przedszkola pojawia się w internecie. Służby w akcie desperacji proszą o pomoc Gerarda Edlinga, byłego prokuratora, który został dyscyplinarnie wydalony ze służby. Edling jest specjalistą od kinezyki, działu nauki zajmującego się badaniem komunikacji niewerbalnej. Znany jest nie tylko z ekscentryzmu, ale także z tego, że potrafi rozwiązać każdą sprawę. A przynajmniej dotychczas tak było… Rozpoczyna się gra między ścigającym a ściganym, w której tak naprawdę nie wiadomo, kto jest kim.
"Potężna dawka emocji, nieustanne napięcie i fascynujący bohater! Behawiorysta to książka, której nie odłożycie do ostatniej strony".
Tess Gerritsen”
Czytanie czegoś, od czego zawsze się uciekało mówiąc „ja nie lubię Thrillera, choć nigdy go nie czytałam było jak odmowa dziecka zjedzenia brokułu, bo jest be!!! (A przecież się nigdy go nie próbowało).
Początki były trudne, bo na początku wydawała mi się zwykłą historią, przy której zanudzę się na śmierć. Ale postanowiłam ją przeczytać mimo wszystko. Moje nastawienie zmieniło się na 166 stronie, gdy przeczytałam zdanie cyt. „Odniosła wrażenie, że w tym samym momencie Kompozytor zdał sobie sprawę, że właśnie potwierdził wszystko, co powiedział Gerard.” W tej chwili akcja książki przyśpieszyła, a ja żałowałam, że tak późno zaczęłam ją czytać i mimo szczerych chęci poszłam spać przed ukończeniem książki, co było poważnym błędem gdyż śniły mi się koszmary.
Mróz niczym uzdolniony kompozytor z jednej nuty stworzył długie spójne arcydzieło. Wzorując się na prawdziwych historiach takich jak zamachy ISIS, pedofilia wśród księży, historię Breivika i innych „słynnych morderców” – stworzył własną intrygującą historię, którą umieścił w mieście Opole i podbił ją dźwiękami muzyki klasycznej (w trakcie czytania radziłabym posłuchać wspomniane utwory – dodaje to dramatyzmu historii). Historia niczym Reality Show, gdzie głównym bohaterem jest psychopatyczny morderca, w którym czytelniczy wybierają, tor po którym przejedzie pociąg.
Każdy doskonały Thriller trzyma w napięciu do ostatniej chwili dając zakończenie, którego się nie spodziewaliśmy. Słowa potrafią ranić bardziej niż czyny doskonale pasuje do Behawiorsty.
Ja polecam książkę i już z wypiekami na twarzy sięgam po następny Thriller




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz