INSTAGRAM

Instagram

czytam pierwszy

Czytam i recenzuję na CzytamPierwszy.pl

wtorek, 6 marca 2018

Jamie Oliver kontra Anthony Bourdain

#czytelniczeigrzyska2018
#taniaksiążka
ETAP 3 (ulubiony gatunek)

16,17/30




Anthonego Bourdain uwielbiam jako podróżnika po kuchniach światach.
Jamie Oliver fajnych chłopak, który pokazuje, ze gotowanie nie jest takie straszne


Jamie Oliver


Jamie Trevor Oliver (ur. 27 maja 1975 w Essex) – brytyjski kucharz, autor programów i książek kulinarnych.
W młodości był harcerzem. Później studiował w Westminster Catering College, pobierał praktyki także we Francji. Popularności przysporzyły mu liczne programy o tematyce kulinarnej, które prowadził. Jego pseudonim to "Nagi Szef". Jako kucharz preferuje świeżą i ekologiczną żywność. W swojej ojczyźnie prowadzi krucjatę przeciw karmieniu dzieci fast foodami. Prowadzi restaurację "Fifteen" w Londynie. W Polsce jego przepisy publikuje magazyn "Kuchnia", a jego programy emitowane są w Kuchni+. W 2015 roku ukazało się w Polsce pierwsze wydanie polskojęzycznej edycji magazynu JAMIE.

Programy telewizyjne[edytuj | edytuj kod]

  • Nagi Szef (1998–2001)
  • Przekręty Jamiego Olivera (2002)
  • Restauracja Jamiego (2003)
  • Jamie w szkolnej stołówce (2005)
  • Wielka włoska wyprawa Jamiego (2005)
  • Restauracja Jamiego – Australia (2006)
  • Kucharz Jamiego (2007)
  • Jamie w Domu (2007)
  • Jamie, kolacja i kurczaki (2008)
  • Jamie Oliver: Jak jeść i przeżyć (2008)
  • Ministerstwo żywności Jamiego Olivera (2008)
  • Jamie ratuje brytyjski bekon (2009)
  • Jamie przemierza Amerykę (2009)
  • Rodzinne święta Jamiego (2009)
  • Żywieniowa rewolucja Jamiego Olivera (2010)
  • 30 minut Jamiego (2010)
  • Kulinarne wyprawy Jamiego (2010)
  • Najpyszniejsze święta Jamiego (2010)
  • Szkoła marzeń Jamiego (2011)
  • Rybna kolacja Jamiego (2011)
  • Ucztowisko Jamiego (2011)
  • Cudowne lato Jamiego (2011)
  • Jamie odkrywa Wielką Brytanię (2012)
  • 15 minut Jamiego (2013)
  • Jamie & Jimmy's Food Fight Club (2013)
  • Jamie Oliver: Najpiękniejszy jest koniec roku (2014)
  • Gotuj sprytnie jak Jamie (2014)

Książki[edytuj | edytuj kod]



Recenzja książki 

Gilly Smith – Jamie Oliver

Z Oliverem gotuje już od kilkunastu lat. Gdy kilkanaście lat temu zobaczyłam go w programie Naked Shef – pomyślałam – fajny chłopak. Jego przepisy wydawały mi się zbyt proste. Po przepisach Gordona Ramsaya czy innych wielkich kucharzy – Jamie Oliver przyszedł z prosta kuchnią. Tą prosta kuchnie doceniłam dopiero niedawno, bo sushi i wymyślne dania pięciogwiazdkowe nie dają tyle radochy, co domowy pieczony kurczak z ziemniaczkami.
Tą książkę spokojnie mogłabym przeczytać w pierwszym etapie – bo zakupiona kilka lat temu i zaczęta przeleżała sobie na dnie szafy sporo czasu. Ta książka to nie tylko biografia najmilszego kucharza kuchni ale też historii kuchni od śmieciowego jedzenia do organicznej żywności.
Kilka lat temu z wypiekami na twarzy oglądałam program Jamiego, gdy chciał zmienić szkolne śmieciowe jedzenie w domowe zdrowe posiłki. Byłam wkurzona jak rodzice przez ogrodzenie dawali dzieciom burgery i frytki, bo ich dzieci nie chciały jeść „jedzenie” i głodowały. Gotowało się we mnie, gdy widziałam, jak dzieci nie chciały jeść tych pysznych dań i wybierały nuggetsy, które miały znikomą ilość mięsa a mnóstwo chemii i innych dodatków.
Uwielbiam biografie, ale powiem szczerze, że nie wszystkie są fajne do czytania – mimo uwielbiania, jaką darzymy opisywana osobę. Ta książka jest naprawdę świetnie napisana – i śmiało polecam ja tym, co nie znają Jamiego, ale kochają gotować. Opisy dań, od których cieknie ślinka, burzliwy proces reformacji żywienia Brytyjczyków. To nie jest następna biografia pełna dat i nudnych faktów, które odbierają radość czytania, ale historia chłopaka, który po prostu kocha gotować, a sukces przyszedł przypadkiem. Pełna humoru i miłości i dobrego jedzenia.
Dwa lata temu miałam okazje odwiedzić jedną z restauracji Jamiego Olivera w Anglii (marzy mi się kiedyś kolacja w restauracji Fifteen i samo gotowanie z Jamie;) i słynny bazar Borough Market. Dzięki książce przenosimy się na angielską wieś, w której królują puby, w których podaje się tradycyjną pasterską zapiekankę jak i najsłynniejsze mega drogie restauracje w ekskluzywnym Londynie.
Jamie Oliver to ktoś więcej niż kucharz. Udowodnił nie raz, że chce zmieniać świat na lepszy i pomagać, tym, w których widzi talent, poświęcając swoje pieniądze. Od 8–latka, który przygotowywał omlet w kuchni do kucharza z zapleczem najlepszych restauracji i prekursorem domowego smacznego obiadu. Jeśli on potrafił wpoić miłość do jedzenie i nauczyć Brytyjczyków gotować – to ciebie też porwie w ten aromatyczny świat i pozwoli ci zostać szefem kuchni w twoim domu.  
Bardzo polecam dla głodomorów i nie tylko.



Anthony Bourdain 



 Anthony Michael „Tony” Bourdain (ur. 25 czerwca 1956 w Nowym Jorku) – amerykański szef kuchni i osobowość telewizyjna.
Zyskał rozgłos dzięki wydanej w 2000 roku autobiograficznej książce Kitchen Confidential: Adventures in the Culinary Underbelly, na podstawie której powstał komediowy serial Kill grill. Prowadzi telewizyjne programy kulinarno-podróżnicze Anthony Bourdain: No ReservationsThe Layover oraz Anthony Bourdain: Parts Unknown m.in. na kanałach Travel Channel i Kuchnia+. Jest jurorem w brytyjskiej oraz amerykańskiej edycji programu "The Taste"

Recenzja

Anthony Bourdain – głodne kawałki – kill grill 2

Wiele lat temu oglądając program Anthonego byłam zafascynowana sposobem, jakim pokazuje kuchnię. Gdy przeczytałam Kill Grill – restauracja od kuchni – zachłysnęłam się jedzeniem. Gdy zaczęłam podróżować – nie patrzyłam na to, co mogę tam zwiedzić, ale co będę jeść. Dowiedziałam się, ze najlepiej wybierać knajpy – tam gdzie nikt z kelnerów nie mówi po angielsku – wtedy trafimy na prawdziwą kuchnię, a nie taką dla turystów. Zawsze zbaczam z głównych ulic szukając prawdziwej kuchni. Pierwsza część kill grill była cudowna – jest jedna z moich ulubionych książek.
Druga część – na początku powiem, że byłam zawiedziona. Pytałam się, gdzie jest ten Bourdain, w którym się „zakochałam”. Taki jakby złagodniał, bał się być sobą, był jakby sztywny i bezpłciowy.
Na szczęście w drugiej części Anthony był sobą – tzn cykl jego felietonów był już bliższy jego sercu. Nie wiele jest osób, które tak potrafią rozmawiać o jedzeniu. Książka jest zbiorem felietonów, więc tak naprawdę nie trzeba czytać jej w całości, bo historie nie tworzą wspólnej powieści. Zdać sobie trzeba sprawę, że felietony pisane są konkretnie na dany temat, często sponsorowane lub ograniczone. Moim zdaniem to spowodowało, że nie było tego prawdziwego Anthonego.
Brakuje mi w książce jego świńskich dowcipów i prawdziwego świata od kuchni bez odrobiny lukru. Tu trochę lukru jest, choć bez nawału słodzenia. Książkę czyta się miło. Jak z pierwszą połową się męczyłam to przy drugiej czas mi szybko minął. Anthony pisze bez ogródek o tym jak wygląda zaplecze knajp i restauracji. Zawód kucharza nie jest łatwy. Kilka lat spędzonych na zmywaku i obieraniu kartofli redukuje zapał większości ludzi, którzy marzą o karierze A’la Gordon Ramsay czy Jamie Oliver.
Jeśli jesteś niezadowolony z dania, które dostałeś – to nie wyżywaj się na kelnerze – tylko poproś o wymianę dania, a zdziwisz się, jak szybko i łatwo to będzie załatwione. Klienci, którzy zachowują się arogancko, sami pracują na etykietę prostaków (nawet gdy maja garnitur za kilka tysięcy dolarów). Jeśli posiłek jest dobry – powinieneś przekazać uznania Szefowi kuchni – w większości wypadków zostaną one przekazane kucharzowi. 
Na co zwracać uwagę przy wyborze knajp, jak czerpać radość z jedzenia i jak się zachować przeczytacie w książkach kill grill (ja idę poszukać 3 części).
Jeśli kochasz jedzenie pokochasz tą książkę ;)))

polecam

fifteeen w Coventry ;)



Dwa lata temu byłam w Londynie i oczywiście odwiedziłam restaurację Jamiego Olivera. Marze by kiedyś zjeść w fifteen.
Planuję następną podroż i jak zawszę patrze na to co mogłabym zjeść z dan regionalnych danego regionu, do którego się wybieram.

odwiedziłam słynny Borough Market - na którym Jamie często robi weekendowe zakupy dla swojej rodziny ;)))












smacznego 0 zapraszam na five o clock ;)))


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz